Kwaliteit & resultaten
Kwaliteit en resultaten
Wereldwijzer werkt cyclisch aan de verbetering van de onderwijskwaliteit.
Onze Focus op Onderwijskwaliteit: Samen Groeien!
Als kindcentrum zijn we voortdurend bezig met het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs. De ontwikkeling van ieder kind staat hierbij centraal. Wij geloven dat de sleutel tot uitstekend onderwijs ligt in de professionele ontwikkeling en samenwerking van ons team.
De Kracht van Samen Leren: De Professionele Leergemeenschap (PLG)
Wij werken met leerteams binnen een structuur die bekend staat als de Professionele Leergemeenschap (PLG). Dit is geen project, maar een cultuur van continu verbeteren waarbij leerkrachten, onder schoolleiding, de praktijk gezamenlijk onderzoeken en verbeteren.
In onze leerteams delen we kennis, analyseren we resultaten en ontwikkelen we samen nieuwe, effectieve aanpakken om het onderwijs te verbeteren. De focus ligt niet alleen op wat we onderwijzen, maar vooral op hoe leerlingen leren. Dit stelt ons in staat om sneller en gerichter te reageren op de behoeften van de kinderen.
De ontwikkeling en resultaten van deze verbetercultuur worden systematisch gemonitord door onze kwaliteitscoördinator. In de praktijk krijgt dit vorm door:
De Kracht van Samen Leren: De Professionele Leergemeenschap (PLG)
Wij werken met leerteams binnen een structuur die bekend staat als de Professionele Leergemeenschap (PLG). Dit is geen project, maar een cultuur van continu verbeteren waarbij leerkrachten, onder schoolleiding, de praktijk gezamenlijk onderzoeken en verbeteren.
In onze leerteams delen we kennis, analyseren we resultaten en ontwikkelen we samen nieuwe, effectieve aanpakken om het onderwijs te verbeteren. De focus ligt niet alleen op wat we onderwijzen, maar vooral op hoe leerlingen leren. Dit stelt ons in staat om sneller en gerichter te reageren op de behoeften van de kinderen.
De ontwikkeling en resultaten van deze verbetercultuur worden systematisch gemonitord door onze kwaliteitscoördinator. In de praktijk krijgt dit vorm door:
- Periodieke Groepsbesprekingen: Vier keer per jaar komen de leerkrachten samen met de Kwaliteitscoördinator (KC). Hier bespreken we de vorderingen van individuele leerlingen, groepsresultaten en de effectiviteit van de ingezette interventies.
- Gezamenlijke Periodeplannen: Op basis van de analyses uit de groepsbesprekingen en de resultaten uit toetsen, stellen de leerteams periodeplannen op. Hierin bepalen we de leerdoelen voor de komende periode en de specifieke aanpak.
- Klasbezoeken en Observaties: De schoolleiding en de KC voeren regelmatig klasbezoeken uit. Dit is geen controle, maar een manier om samen met de leerkracht te kijken naar de uitvoering van het onderwijs en de betrokkenheid van de kinderen. De feedback uit deze bezoeken wordt direct gebruikt om het onderwijs te verbeteren
- Datagestuurd Verbeteren: Twee keer per jaar evalueren wij met het gehele team de resultaten van de IEP LVS-toetsen via een zogenaamde Datamuur. Door deze visuele bespreking kunnen we gezamenlijk sterke en zwakke schoolbrede thema's uit de data halen. Indien nodig stellen we direct nieuwe schoolbrede verbeterplannen op om de onderwijskwaliteit te garanderen. Deze resultaten worden met de MR gedeeld.
Sociale opbrengsten
Om kinderen bewust te maken van hun eigen persoonlijke ontwikkeling maken wij gebruik van het "Hart en Handeninstrument" van het IEP leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat 'self-assessment'-instrumenten waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel:
- sociaal-emotionele ontwikkeling,
- leeraanpak,
- creatief vermogen
Daarnaast werkt onze school met de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.